
Beste vrienden,
Vandaag zijn we weer bijeen om het UBA-feest te vieren. Gelukkig lijken de perikelen van CORONA voorgoed achter ons te liggen en zitten we weer in een normaal levensritme. Ook het radioamateurleven is hervat, zij het met enige aarzeling, maar iedereen lijkt ervan overtuigd dat het ergste voorbij is. Ook de propagatie op de HF- en hogere banden neemt toe en genereert veel activiteit op de hogere banden. Om de activiteit op onze banden verder te stimuleren, worden veel DX-expedities georganiseerd. Of het nu gaat om zeldzame DXCC-landen, zeldzame eilanden of andere zeldzame referenties, het genereert zeker veel activiteit.
Ook in onze UBA-secties zijn de activiteiten hervat. De activiteitenkalender is weer vol en verschillende secties organiseren cursussen voor onze toekomstige radioamateurs. Ook de hambeurzen zijn terug van weggeweest. Een woord van dank aan onze CM's en hun naaste medewerkers is hierbij op zijn plaats. Met al deze initiatieven maken zij van de UBA een dynamische organisatie. Het UBA-bestuur doet er alles aan om al deze initiatieven zoveel mogelijk te ondersteunen.
De Algemene Vergadering is het hoogste besluitvormingsorgaan van de organisatie en bestaat uit alle leden van de vereniging. De Algemene Vergadering kan onder meer beslissen om de statuten te wijzigen, bestuurders te benoemen en te ontslaan, de rekeningen en begrotingen goed te keuren en de vereniging te ontbinden. De Algemene Vergadering is ook de ideale gelegenheid om de leden te informeren over de werkzaamheden van het bestuursorgaan. Wat heeft bijzondere aandacht gevraagd en wat willen we in de toekomst bereiken? Ik wil hier graag op ingaan...
Tijdens de Algemene Vergadering op 7 mei vorig jaar te Mechelen, werd een grondige aanpassing van de statuten aangekondigd. Sinds de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen (’WVV’ genoemd) en houdende diverse bepalingen (B.S. 4 april 2019) in werking is getreden op 1 mei 2019, zijn er heel wat nieuwe regels van toepassing op de bestaande vzw’s. Tegen 1 januari 2024 moeten alle bestaande vzw’s, hun statuten hebben aangepast aan deze nieuwe regels. Hiermee wordt de oude wet op de vzw’s van 27 juni 1921 (gewijzigd door de wet van 2 mei 2002) opgeheven. Onze statuten konden er dus niet meer naar verwijzen.
De eerste taak bestond erin de bestaande teksten te herzien en waar nodig aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om ervoor te zorgen dat onze gewijzigde statuten 100% in overeenstemming waren met de WVV, werd besloten advies in te winnen bij gespecialiseerde juristen. Het resultaat van dit alles was een grondige wijziging van onze statuten. De nieuwe statuten werden gepubliceerd in de CQ-QSO van juli-augustus vorig jaar. Pas op de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2022 werden de statuten definitief goedgekeurd. Dankzij de goede raad van meester Matheï werd een verdere wijziging door de Algemene Vergadering goedgekeurd. Op 21 oktober 2022 verschenen de gewijzigde statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Maar het werk is nog niet af!
Het grondige onderzoek van onze statuten leverde een aantal vragen op over de structuur van de UBA. Met name de relatie tussen de UBA en haar secties werd in twijfel getrokken. Uiteindelijk besloot het bestuur deze kwestie op te helderen door een beroep te doen op beroepsmensen. Hiervoor werd het advocatenkantoor De Gendt uit Leuven ingeschakeld. Inmiddels hebben verschillende overlegvergaderingen plaatsgevonden. In een eerste fase werd de bestaande structuur gedefinieerd. In een tweede fase werd de nieuwe structuur gedefinieerd. Nu de grote lijnen zijn uitgezet, is het tijd om te communiceren met onze leden en kaderleden. De volgende fase bestaat erin de theorie in praktijk te brengen. We zullen de praktijk in detail toelichten tijdens de Dag van de kaderleden op 13 oktober 2023.
Laten we duidelijk zijn: het enige doel van de herziening van onze UBA-structuur is onze kaderleden voldoende rechtszekerheid te bieden. Het is een vaststaand feit dat alles steeds meer gereglementeerd wordt. Dit zorgt voor extra administratief papierwerk, wat het einddoel van onze vereniging natuurlijk niet ten goede komt...
Nu we een beter overzicht hebben van de vernieuwde UBA-structuur, moeten we werken aan een bijgewerkt intern reglement. Het huishoudelijk reglement is veel uitgebreider dan de UBA-statuten. Ons doel is dit herziene huishoudelijk reglement te presenteren op de dag van de kaderleden op 13 oktober 2023. Zodra het bestuur het nieuwe reglement heeft goedgekeurd, treedt het in werking.
Ik wil alle medewerkers bedanken die hebben bijgedragen aan de verwezenlijking van onze nieuwe statuten en gewijzigde structuur. Het is niet alleen het werk van uw voorzitter, maar van een heel team. Ik dank hen voor de goede samenwerking.
Een andere netelige kwestie die ik aan de orde wil brengen is de uitsluiting van een lid. In meer dan 30 jaar lidmaatschap van de UBA is dit de tweede keer dat een Buitengewone Algemene Vergadering besluit een lid uit te sluiten. De uitsluiting vond plaats tijdens de Bijzondere Algemene Vergadering van 8 oktober 2022 en gebeurde volgens de regels van onze statuten. Het is uiterst betreurenswaardig dat dit is gebeurd. Maar daar bleef het niet bij. Het bestuursorgaan besloot een klacht in te dienen tegen de betrokkene om de registratie van het merk CQQSO bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) aan te vechten. Aangezien de zaak nog in behandeling is, wil ik hierover niet uitweiden. Wij wachten de uitspraak van de rechtbank af. Ik wil dat u bij voorbaat weet dat wij ons uiterste best doen om de belangen van UBA te verdedigen.
Tot slot wil ik eindigen op een aangename noot. Er is al veel inkt over gevloeid, maar nu kunnen we toch zeggen en schrijven dat de nieuwe UBA-website er wel degelijk is. We kregen intussen heel veel positieve reacties binnen. Ook onze medewerkers zijn lovend over de website en de gebruiksvriendelijkheid om content toe te voegen. Weet alvast dat ook dit project heel wat vrije tijd heeft opgeëist. Het doet dan ook deugd om te merken dat deze inspanningen worden gewaardeerd. Ook hier een woord van dank aan de ganse ploeg die achter dit project staat.
Het websiteproject is echter nog niet voltooid. Een aantal functies die we zelf hebben gemaakt, moeten nog worden overgezet van de oude website naar de nieuwe. Dit vergt extra programmeerwerk. Denk maar aan de hambeurs, waar meerdere malen om is gevraagd. Er zijn ook verschillende suggesties gedaan om de interface nog gebruiksvriendelijker te maken. Er is dus nog werk aan de winkel. Eén ding is zeker: we boeken vooruitgang...
Tot slot wil ik Raymond ON4DG en zijn hele team bedanken voor de organisatie van dit UBA-congres. De locatie is uitstekend en de organisatie is voortreffelijk. Goed gedaan allemaal!
Sta me toe iedereen te bedanken. In eerste instantie jullie allemaal om hier aanwezig te zijn. Ik wil ook alle UBA-kaderleden bedanken die hebben bijgedragen tot de goede werking van onze vereniging. Nog een allerlaatste woord van dank gaat naar onze partners en onze familie die ons steunen in het beleven van onze prachtige hobby! Ik wens u allen nog een aangenaam UBA-congres toe.
Leve de UBA!
